Kako čitati scenarije

 KAKO ČITATI SCENARIJE

KAKO ČITATI SCENARIJE

Scenarij za film priča je u trajanju od otprilike devedeset minuta i izražava se kroz koloplet sukoba među junacima. Nema tu neke velike filozofije.

Žicu za pripovijedanje imamo svi. To nije stvar individualnog talenta, ona je ugrađena u nas ljude kao drušvena bića. No, ako govorimo o osmišljavanju priča koje pažnju gledatelja zadržavaju oko dva sata, onda ulazimo na područje zanata.

Kako ga savladati i otkuda početi? Na Amazonu se nudi na stotine raznih priručnika za pisanje scenarija za svega nekoliko dolara, a uz malo guglanja eto stotina online predavanja koje, između ostalih, drže face poput Shonde Rhimes ili Aarona Sorkina, za nekoliko dolara više. Ludnica!

Ali ako te zanima najbrži i najbolji način savladavanja scenaristike — odmah prelazim na ti jer su svi pripovjedači u startu frendovi — stvar je fakat jednostavna. Redovno čitaj scenarije već realiziranih djela. Svaki tjedan, scenarij jedan. 

Nije bitno da rima štima, nego da ustanoviš naviku redovnog čitanja. S svremenom ćeš se išaltati iz pasivnog prepuštanja priči i uštekati u stvaralački mod čitanja scenarija. O tome zeru kasnije, prvo jednu-dvije o tome zašto je to vražje čitanje tako važno. I koliko ga treba.

Koliko čitanja?

Čitanje hrani pisanje. Stephen King nije scenarist, ali ako netko zna nešto o pisanju... U razdoblju kad je stasao kao pisac, kaže, svakog je dana čitao otprilike dva sata. Ne priručnike o pisanju ili tralala eseje o kreativnom stvaralaštvu. Čitao je ono što je želio pisati. Romane.

Dva sata čitanja scenarija dnevno? Hm. Ali dva sata tjedno je odličan start. Uz taj ritam, mjesečno ćeš pročitati četiri scenarija za film ili osam pilotki TV serija.

Svaka će te gurnuti korak dalje, i eto ga na, nesvjesno počinješ uočavati obrasce, strukturu, različite stilove… Prirodno  upijaš dramski način sklapanja priče, stječeš sigurnost, napeglavaš format i mic po mic, već lakše ide pretakanje ideja koje ti se roje u glavi u intrigantnu, uzbudljivu priču. 

Namjeravaš li se baviti scenaristikom, to je odlično uloženo vrijeme.

Kako iz čitanja izvući maksimalnu korist?

Ako nisi pročitao više od dva-tri scenarija, u tom slučaju samo nastavi čitati onako kako inače čitaš, radi uživanja u priči. Scenarije skini s neta ili ako ti se ne da tražiti, uzmi par komada koje držim pri ruci u čitaonici.

Deset uzastopno pročitanih scenarija dovoljno je da se snađeš, navikneš na čudno formatiranje i speficičan način vođenja priče. Za razliku od proze koja uključuje samo dva sudionika, čovjeka koji piše i čovjeka koja čita, dramska je priča poput grupnog sporta. Utakmica traje točno određen broj minuta i predviđa izlazak na stadion ekipe koja publiku zabavlja, ali pravila igre su tvoja. 

Dobra priča djeluje poput hipnoze

Čitanje između redaka i zavirivanje iza kulisa sjajno napisanih, već realiziranih scenarija najbolji je način da naučiš pisati vlastite. 

Dobra priča, poput hipnoze, izbacuje čitača iz realiteta i uvlači u vrtlog uzbudljivog svijeta, zamamnog mentalnog konstrukta izvedenog rečenicama. To je predivan osjećaj i svaki te nerv potiče da mu se prepustiš. No, poanta stvaralačkog pristupa čitanju je da čaroliji pokažeš srednji prst, ostaneš budan i promatraš na koji način mađioničar izvodi trik.

Evo dvije jednostavne vježbe koje skidaju gaće Čarobnjaku iz Oza.

VJEŽBA 1

Bit po bit

U žargonu se za označavanje glavnog sastavnog elementa priče koristi fraza story beat. Otprilike kao što se zid sastoji od cigli, tako se dramska priča sastoji od bitova, odnosno od trenutaka kad se neki vrag prelama i tjera junaka na akciju. 

Sadrži li svaka scena ili sekvenca po jedan bit? Ne. Može ih proteći i nekoliko do idućeg. A onda se u jednoj hoće naseliti i njih više. 

Recimo da si pročitao deset scenarija i sad te svrbe prsti. U idućem čitanju ne želiš samo guštati u priči, nego i naučiti par dobrih poteza - da ih imaš za izvući iz rukava kad ti zatrebaju. Pod rukom ti se zatekne ovogodišnji oskarovac, hororac Get Out kojeg scenaristički potpisuje Jordan Peele.

Možeš ga skinuti ovdje, u čitaonici, verzija B je sličnija završnoj, pa uzmi nju i pozabavi se bitovima.

Evo vježbe. Prekini čitanje svaki put kad opaziš story beat, pa ga zabilježi na zasebnom listu papira.

Kako bi to moglo izgledati?

    •    mladi Afroamerikanac primjeti da ga netko prati dok hoda kroz idilično, imućno bjelačko predgrađe  (to je bit zato što tjera junaka na rekaciju - netko me prati, moram nešto poduzeti!)
    •    maskirani vozač udara Afroamerikanca i utrpa ga u gepek (jasno je zašto je ovo bit, zar ne?)
    •    mladi zaljubljeni par, bjelkinja Rose i Afroamerikanac Chris kreću u posjet njenim bijelim, bogatim roditeljima (to je bit jer junaci kreću u susret novoj situaciji te očekujemo da će nešto poći po zlu, pogotovo što je maločas prvi Afroamerikanac brutalno napadnut u okruženju bijelih bogataša)
    •    … i tako dalje sve do kraja scenarija

Kad ih sve zabilježiš, prebroji. Od koliko se bitova sastoji priča? Koliko junaka prate? Je li svaki stigao do razrješenja ili smo nekog putem pogubili?

Popis će ti, osim broja bitova po junaku i broja bitova po određenoj liniji radnje dati i odličan uvid u kostur priče. Bit će ti jasno kako je i zašto složena. Ako nešto ne funkcionira, vidjet ćeš gdje je rupa. 

Koji su bitovi u tebi izazvali emotivnu reakciju? Označi ih.

Recimo da ti se nešto steglo u utrobi kad su sudionici vrtne zabave pod krinkom tombole licitirali za Chrisovo tijelo.

Koji su bitovi nužno morali prethoditi ovome da bi u tebi izazvali snažnu reakciju? Mogu li se neki od prethodnih izbaciti, a da učinak tombole ostane isti? Koje bi se bitove moglo dodati da učinak pojačaš? Ili razvučeš i oslabiš?

Na isti se način pokušaj domisliti kako je osmišljen i postavljen svaki bit koji te pomeo i otkrit ćeš jednu tehniku koju možeš primijeniti u vlastitom radu. Stvarno nije komplicirano, zar ne? Ali, ono, moraš čitati scenarije. I razmišljati što te, i zašto, okida. 

 FOTELJA TE ZOVE

FOTELJA TE ZOVE

VJEŽBA 2

Vogler Style

Voglerizacija slijedi kad iščitaš barem deset scenarija uz izvlačenje i analizu bitova. Ma ne samo bitova, svih trenutaka koji su te oduševili ili iznervirali.

Vježbu sam na jednoj radionici pokupila od Chrisa Voglera. Totalno rula.

Kad je Vogler započeo raditi kao čitač scenarija za Disney, po cijele je dane razdvajao zanimljive od neupotrebljivih. E, to je naporan i slabo plaćen posao koji treba obaviti u nerazumno kratkom roku, pa je Vogler silom prilika usavršio djelotvornu tehniku preživljavanja. Pročitao bi prvih par stranica scenarija, pa zadnjih par listova da provjeri tko još od junaka stoji na nogama. Samo ako su početak i kraj obećavali zanimljivu priču, pročitao bi sredinu. 

Ovakav pristup štedi vrijeme i živce čitačima, a uz to je idealan sparing trening s bilo kojim scenaristom koji ti se sviđa. Živim ili mrtvim.

Zapišeš prvih nekoliko bitova, od tri do pet, te isto toliko završnih.

Evo završnih, na onom istom primjeru scenarija Get out

    •    nad Walterovim mrtvim tijelom Chris davi nastrijeljenu Rose
    •    kad ih osvijetli far službenog automobila, Rose opazi uniformiranog čovjeka i očajnički zove u pomoć
    •    iz automobila izlazi zaštitar Rod, Chrisov najbolji prijatelj, priskače mu u pomoć i njih dvojica odlaze, ostavljajući Rose da umre

Sad imaš tri početna i tri završna bita. Odlično.

Odloži scenarij i izmisli bitove koji će popuniti sredinu. Dodaj i izmisli sve što smatraš potrebnim da se priča zadovoljavajuće zavrti. Pri tome gledaj da ne ideš na manje od dvadeset bitova. Dopiši sve junake nužne da priča dobije smisao, i sve ostalo što ti se čini korisno.

Kad završiš, provjeri koliko se tvoja rješenja poklapaju s autorovim. To je skoro kao privatna instrukcija!

Svaki tjedan, scenarij jedan

Uz samo dvije vježbe, ciljanim čitanjem scenarija prikupit ćeš više korisnog, praktičnog znanja nego iz tuceta udžbenika i priručnika.

Daleko od toga da za njih nema mjesta. Korisno je vidjeti kako druge oči gledaju na stvaralački proces, ali kao što veli King, ako hoćeš pisati romane, prvo moraš čitati romane.

I na kraju balade, čisto da rima štima: svaki tjedan, scenarij jedan.

Plus jedan priručnik kvartalno. 

Nek' se nađe!


Nešto je ostalo nejasno? Navrati na gledaonicu, pa da to riješimo na licu mjesta i usput izvučemo jednu cijelu priču iz završnih bitova.

Još bolje, dođi na iduću scenarističku radionicu i počni stjecati pisalačku kondiciju.